Drabužių valyklose kartu su išvalytais drabužiais perduodamos pakabos kartu su jų priedais, dedamais ant pakabų, kad būtų galima pakoreguoti jų formą, yra pakuotė.
Drabužių valyklose kartu su išvalytais drabužiais perduodamos pakabos kartu su jų priedais, dedamais ant pakabų, kad būtų galima pakoreguoti jų formą, yra pakuotė.
Kadangi iki Įstatymo pakeitimo įsigaliojimo buvo laikoma, kad tokia pakaba nėra pakuotė ir mokesčio už aplinkos teršimą objektas, pareiga ją apskaityti kaip apmokestinamąją pakuotę, už kurią teisės aktų nustatyta tvarka mokamas mokestis už aplinkos teršimą pakuotės atliekomis, kyla nuo 2013 m. spalio 19 d.
Įstatymo 5 str. 5 d. numatyta, kad fiziniai ir juridiniai asmenys, kurie patys arba per trečiuosius asmenis išveža iš Lietuvos Respublikos teritorijos pagal šį Įstatymą apmokestinamus gaminius ir (ar) apmokestinamąja pakuote įpakuotus gaminius, yra atleidžiami nuo mokesčio už aplinkos teršimą gaminių ar pakuotės atliekomis už tokį apmokestinamųjų gaminių ar pakuotės kiekį, koks buvo išvežtas iš Lietuvos Respublikos teritorijos per mokestinį laikotarpį, Vyriausybės ar jos įgaliotų institucijų nustatyta tvarka pateikus dokumentus, patvirtinančius išvežtą iš Lietuvos Respublikos teritorijos apmokestinamųjų gaminių ar pakuotės kiekį.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo 79 str. 4 d. neapmuitinamos parduotuvės veikia kaip muitinės sandėliai, nurodyti Bendrijos muitinės kodekso įgyvendinimo nuostatų 527 str. 2 d., kuriuose leidžiama mažmeninė prekyba, parduodant neapmokestintas importo muitais ir mokesčiais prekes iš Lietuvos Respublikos į trečiąsias šalis išvykstantiems keleiviams.
Gamintojas ar importuotojas neturi mokėti mokesčio už aplinkos teršimą pakuočių atliekomis, kai šių pakuočių netiekia į Lietuvos Respublikos vidaus rinką. Jei įmonė įsiveža supakuotus gaminius ir saugo juos muitinės sandėliuose, tai nėra laikytina tiekimu į LR vidaus rinką. Kai pripildytos pakuotės yra parduodamos neapmuitinamose parduotuvėse iš Lietuvos Respublikos teritorijos išvystantiems keleiviams (perleidžiamos trečiajam asmeniui), Įmonė gali pasinaudoti mokesčio už aplinkos teršimą gaminių ir pakuotės atliekomis lengvata turėdama dokumentą, patvirtinantį išvežtą iš Lietuvos Respublikos teritorijos pakuočių kiekį.
Padėklai ir kita pakuotė, likusi įmonėje nuo įvežtų ir per neapmuitinamą parduotuvę realizuotų prekių, laikoma į LR vidaus rinką išleista pakuote. Ši pakuotė yra mokesčio objektas.
Pagal pakuočių įstatymo 2 str. 21 d. 3 p. pakuotę sudarantys pakuotės komponentai ir pagalbiniai elementai yra šios pakuotės dalys. Pagalbiniai elementai, tiesiogiai prikabinti ar pritvirtinti prie gaminio ir atliekantys pakuotės funkciją, yra pakuotė, išskyrus atvejus, kai jie yra gaminio sudedamoji dalis ir visos dalys yra skirtos kartu naudoti ir pašalinti (šiam kriterijui paaiškinti skirti pavyzdžiai pateikti Įstatymo 1 priedo 3 punkte, vienas iš jų yra blakstienų tušo šepetėlis (flakono dangtelio dalis)). Vadovaujantis tuo, kas išdėstyta, visas blakstienų tušo šepetėlis, pritvirtintas prie flakono dangtelio, yra mokesčio už aplinkos teršimą objektas.
Dažniausiai vaistų plokštelė („blisteris“) būna sudaryta iš aliuminio folijos ir PLC plėvelės ir šių medžiagų atskyrimas rankomis ar naudojant paprastas fizines priemones negalimas. Tokiu atveju vaistų plokštelė priskiriama kombinuotos pakuotės rūšiai ir pakuočių apskaitoje minėta pakuotė apskaitoma kaip kombinuota pakuotė, skliausteliuose nurodant vyraujančią medžiagą.
Retais atvejais vaistų plokštelė gali būti sudaryta iš dviejų ar daugiau skirtingų medžiagų, kurios viena nuo kitos gali būti ir yra atskiriamos rankomis ar naudojant paprastas fizines priemones. Tokiu atveju ji turi būti priskiriama prie sudėtinės pakuotės. Pakuočių apskaitoje sudėtinė pakuotė apskaitoma pagal vyraujančią medžiagą, t.y. visos pakuotės svoris įrašomas į eilutę atitinkamai pagal vyraujančią pakuotės medžiagą; vaistų plokštelės („blisteris“) atveju vyraujanti medžiaga – plastikas.
Gamintojai ir importuotojai kiekvienu konkrečiu atveju vaistų plokštelę turi priskirti tam tikrai pakuotės rūšiai vadovaujantis aukščiau nurodytais kriterijais.
Teisės aktai detaliai nereglamentuoja, kaip turėtų būti traktuojama nurodyta situacija, tačiau manome, kad vienkartinių puodelių naudojimas nurodytoje įmonėje neturėtų būti laikomas tiekimu LR vidaus rinkai.
Vadovaujantis Pakuočių įstatymo 2 str. 2 d. daugkartiniu pakuočių naudojimu yra laikoma operacija, kai pakuotės (sukonstruotos taip, kad naudojimo laikotarpiu galima būtų transportuoti daugiau nei vieną kartą) yra vėl pripildomos naudojant pripildant reikalingus papildomus rinkoje esančius produktus ar jų nenaudojant ar panaudojamos tam pačiam tikslui, kuriam jos buvo pagamintos. Jei tokios daugkartinės pakuotės daugiau nebenaudojamos pagal paskirtį, jos tampa pakuočių atliekomis. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta aukščiau, norint medinius padėklus naudoti pakartotinai, jie turi būti apskaitomi kaip daugkartinio naudojimo pakuotė. Atkreipiame dėmesį, kad jei kartu su gaminiais gauti padėklai toliau pagal pakuotės funkcijas naudojami nebus, jie tampa pakuočių atliekomis, kurios privalo būti apskaitomos kaip atliekos. Tokiu atveju jos tvarkomos pagal Įstatymo 4 str. 1 d. reikalavimus t.y. atliekų turėtojas šio Įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka turi atliekas perduoti atliekų tvarkytojams arba gali tvarkyti atliekas pats. Galimas atvejis, kai mediniai padėklai toliau įmonėje nebus pakartotinai naudojami, tačiau dar bus tinkami naudojimui kitoje įmonėje. Tokiu atveju jie gali būti perduodami kitam asmeniui.
Pagal Mokesčių įstatymo 3 str. 3 d. mokesčio objektu yra laikoma pripildyta pakuotė, nurodyta šio įstatymo 4 priedėlyje. Pakuotės sąvoka apibrėžta Pakuočių įstatymo 2 str. 21 d. Pakuočių įstatymo 1 priede yra pateikti pavyzdžiai pakuotės sąvoka paaiškinti.
Pagal Pakuočių įstatymo 1 priedo 2.1.1 p. popieriniai arba plastikiniai maišai, skirti prekėms nešti, yra pakuotė, kuri užpildoma pardavimo vietoje. Vadovaujantis tuo, kas išdėstyta aukščiau, maišeliai, esantys prekybos centruose yra laikomi mokesčio už aplinkos teršimą objektu.
Instrukcija, esanti gaminio pakuotėje, neatitinka pakuotės sampratos, kadangi neatlieka pakuotės funkcijų. Taip pat instrukcija nėra tiesiogiai pritvirtinta prie pakuotės ar naudojama ir šalinama kartu su pakuote. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta aukščiau, manome, kad instrukcija nėra pakuotė.
VšĮ „Pakuočių tvarkymo organizacija” organizuoja VISŲ RŪŠIŲ (stiklinė; plastikinė; PET; popierinė; metalinė; kombinuota (vyraujanti medžiaga popierius ir kartonas); kombinuota (kita); medinė; kita pakuotė) pakuočių atliekų tvarkymą. Visos užduotys vykdomos 100 proc.
Mūsų bendrosios apmokestinamosios pakuotės atliekų tvarkymo organizavimo sutarties 13 punkte numatyta, jog Pavedimo davėjas, pasibaigus kiekvienam kalendorinių metų ketvirčiui, ne vėliau kaip per 15 dienų, pateikia Organizacijai patikslintą informaciją apie per praėjusį ketvirtį išleistą į rinką apmokestinamosios pakuotės kiekį ir Pakuotės rūšis, t.y. už faktiškai į rinką išleistą pakuotę. Jūs neklystate teigdami, kad apmokestinamųjų gaminių ir pakuočių atliekų naudojimo ir (ar) perdirbimo užduotys yra patvirtintos Lietuvos Respublikos vyriausybės 2011 gruodžio. 28 d. nutarimu Nr. 1546, tačiau atkreipkite dėmesį į Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo (toliau- PPAT) 7 str. 1 p. 2 pap. kuriame numatytos gamintojų ir (ar) importuotojų pareiga: organizuoti rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, paruošimą naudoti, naudojimą visų pakuočių atliekų, kurios susidarė naudojant gamintojų ir importuotojų tiektus Lietuvos Respublikos vidaus rinkai supakuotus gaminius, ir (ar) dalyvauti organizuojant tokių atliekų tvarkymą savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose (atitinkama formuluotė perkelta į sutarties Gamintojų ir importuotojų pareigų sąvokos išaiškinimą).
Taigi komunaliniame atliekų sraute susidariusius pakuočių atliekų sutvarkymo kiekius gamintojai ir importuotojai finansuoja visiškai, t.y. 100 procentų. Taip pat būtina pabrėžti, kad surinkimas ir vežimas neįeina į perdirbimo sąvoką (Perdirbimas – pakuočių atliekas sudarančių medžiagų perdirbimas gamybos proceso metu, įskaitant organinį perdirbimą, bet išskyrus naudojimą energijai gauti, norint pakuočių atliekas sudarančias medžiagas panaudoti pagal pirminę ar kitokią paskirtį (PPAT įst.)).
Apibendrinant: nors Jūsų užduotys ir bus vykdomos pagal minėtas Vyriausybės nustatytas užduotis, tačiau komunaliniame atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų sutvarkymo finansvimas turi būti vykdomas visa apimti (negali būti surenkama tik dalis pakuočių atliekų), dėl to Jūs užsakymuose turite pateikti faktiškai į rinką išleistų pakuočių atliekų kiekius.
Organizacija įsipareigoja apie įstatiminius pakeitimus informuoti pavedimo davėjus savo internetiniame puslapyje, bei kas ketvirtį siunčiamuose naujienlaiškiuose apie Organizacijos veiklą.
Vadovaujantis Pakuočių įstatymo 2 str. 21 d. 1 p. vienkartiniai žiebtuvėliai neatitinka pakuotės sąvokos. Atsižvelgiant į tai, kad Pakuočių įstatymo 1 priedo 1.1.13 pakuotės sąvokai paaiškinti nurodytas pavyzdys – įvairių rūšių dujoms skirti daugkartinio naudojimo plieniniai cilindrai, išskyrus gesintuvus, abejojame, dėl vienkartinių žiebtuvėlių nepriskyrimo pakuotei.
Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje apibrėžtas daugkartinis naudojimas (toliau – pakartotinis naudojimas) – operacija, kai pakuotės (sukonstruotos taip, kad naudojimo laikotarpiu galima būtų transportuoti daugiau nei vieną kartą) yra vėl pripildomos naudojant pripildant reikalingus papildomus rinkoje esančius produktus ar jų nenaudojant ar panaudojamos tam pačiam tikslui, kuriam jos buvo pagamintos. Jei tokios daugkartinės pakuotės daugiau nebenaudojamos pagal paskirtį, jos tampa pakuočių atliekomis. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2006 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. D1-618 „Dėl pakuočių surinkimo ir pakartotinio naudojimo užduočių nustatymo“ (toliau – Įsakymas) nustatytos pakuočių surinkimo ir pakartotinio naudojimo užduotys. Gamintojams ir importuotojams, kurie deklaruoja, kad Lietuvos Respublikos vidaus rinkai tiekia pakartotinio naudojimo pakuotes, kyla pareiga taip organizuoti tų pakuočių pakartotinį naudojimą, kad būtų įvykdytos pakartotinio naudojimo užduotys.
Informuojama, kad Mokesčio už aplinkos teršimą apmokestinamųjų gaminių atliekomis deklaracijos FR0523 formos ir Mokesčio už aplinkos teršimą pakuotės atliekomis deklaracijos FR0524 formos pildymo taisyklių, patvirtintų Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2008 m. gruodžio 8 d. įsakymu Nr. VA-61/D1-658 „Dėl mokesčio už aplinkos teršimą deklaracijų FR0521, FR0522, FR0523, FR0524 formų ir jų pildymo taisyklių patvirtinimo“, 22.19 papunktyje nurodyta, kad pakartotinio naudojimo pakuotė (nauja ir panaudota) nelaikoma susigrąžinta, kai ji įsivežama į Lietuvos Respublikos teritoriją iš kitos šalies. Taip pat Lietuvos Respublikos teritorijoje įsigyta nauja pakartotinio naudojimo pakuotė nelaikoma susigrąžinta pakuote. Pažymime, kad Lietuvos Respublikos teritorijoje įsigyta naudota pakartotinio naudojimo pakuotė laikoma susigrąžinta pakuote.
Reikalavimai pakuočių ženklinimui nustatyti Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. 348 „Dėl pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės). Vadovaujantis Taisyklių nuostatomis, 13.1 papunktyje nurodyta pakuotė, turėtų būti priskirta prie polipropileno (PP) pakuotės rūšies.
Pagal 13.2 ir 13.3 papunkčiuose pateiktą informaciją vienareikšmiškai atsakyti, kokiai pakuotės rūšiai priskirti nurodytos sudėties pakuotes negalime. Tuo atveju, jei minėtame papunktyje nurodytos pakuotės, sudarytos iš dviejų ar daugiau skirtingų medžiagų (nepriklausomai nuo to, ar šių medžiagų sujungimui į vieną gaminį technologinio proceso metu naudojamas sulydymo, suklijavimo, užpurškimo ar kt. metodas), kurios viena nuo kitos negali būti atskirtos rankomis ar naudojant paprastas fizines priemones, pakuotės turėtų būti priskiriamos kombinuotai pakuotei. Pakuotėms priskiriamas kombinuotos pakuotės kodas, nurodytas Taisyklių 1 priede, atsižvelgiant į pakuotes sudarančią vyraujančią medžiagą arba pagal medžiagą, kurios kombinuotoje pakuotėje pagal svorį yra daugiausia.
Kitu atveju, t. y. kai pakuotė sudaryta iš dviejų ar daugiau skirtingų medžiagų, kurios viena nuo kitos gali būti ir yra atskiriamos rankomis ar naudojant paprastas fizines priemones, pagal šiuo metu galiojančių Taisyklių nuostatas, turėtų būti priskiriama prie sudėtinės pakuotės. Sudėtinė pakuotė priskiriama prie tam tikros pakuotės pagal vyraujančią medžiagą. Tuo atveju, kai sudėtinėje pakuotėje neįmanoma išskirti vyraujančios medžiagos , pakuočių apskaitoje atskirai nurodomas visų sudėtinę pakuotę sudarančių medžiagų svoris.
Papildomai informuojame, kad šiuo metu Aplinkos ministerija rengia Taisyklių pakeitimo projektą, kuriame numatoma atsisakyti sudėtinės pakuotės sąvokos. Atsižvelgiant į tai, siūlome pakuočių apskaitoje nurodyti visų pakuotę sudarančių medžiagų svorį atskirai pagal medžiagas.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo (toliau – Įstatymas) 7 straipsnio 1 dalies 3 punkto įtvirtinta nuostata, gamintojai ir importuotojai, aplinkos ministro nustatyta tvarka, privalo šviesti ir informuoti visuomenę pakuočių atliekų tvarkymo klausimais: apie netinkamo pakuočių atliekų tvarkymo žalą aplinkai ir žmonių sveikatai, pakuočių atliekų tvarkymo galimybes ir pan. Pažymėtina, kad Įstatymo nuostatose dėl gamintojų ir importuotojų pareigų pakuotes savoms reikmėms naudojantiems gamintojams ir importuotojams nenumatytos jokios išimtys.
Atsižvelgiant į tai, pakuotes savoms reikmėms sunaudojantys gamintojai ir importuotojai naudodamiesi Įstatymo 7 straipsnio 5 dalies 1 punkte įtvirtinta teise šio straipsnio 1 dalyje (išskyrus 1 dalies 1 punktą) nustatytas pareigas vykdyti individualiai, gali individualiai šviesti ir informuoti visuomenę apie savoms reikmėms sunaudotų pakuočių atliekų tvarkymą, arba šią pareigą pavesti vykdyti Organizacijai, nepriklausomai nuo to, kad kitos dalies pakuočių atliekų tvarkymo organizavimą yra pavedę Organizacijai, ir Organizacija yra įsipareigojusi šviesti ir informuoti visuomenę apie kolektyviai tvarkomas pakuočių atliekas.
Vadovaujantis LR pakuočių ir pakuočių tvarkymo įstatymo 2 str. 21 d., pakuotė – grąžintinas ar negrąžintinas gaminys iš bet kokių medžiagų, skirtas daiktams, pradedant žaliavomis ir baigiant perdirbtais produktais, pakuoti (fasuoti), apsaugoti, tvarkyti, transportuoti ir pateikti vartotojams ar produktų naudotojams:
gaminys nėra pakuotė, jeigu jis yra neatskiriama kito gaminio dalis, yra skirtas tam gaminiui laikyti ir apsaugoti visą jo gyvavimo laikotarpį ir visos jo dalys naudojamos, vartojamos ir pašalinamos kartu (šiam kriterijui paaiškinti skirti pavyzdžiai pateikti šio įstatymo 1 priedo 1 p.);
gaminys yra pakuotė, skirtas užpildyti pardavimo vietoje, taip pat vienkartiniai gaminiai, kurie parduodant užpildomi ir (ar) skirti užpildyti pardavimo vietoje, jei jie atlieka pakuotės funkciją (šiam kriterijui paaiškinti skirti pavyzdžiai pateikti šio įstatymo 1 priedo 2 p);
pakuotę sudarantys pakuotės komponentai ir pagalbiniai elementai yra šios pakuotės dalys. Pagalbiniai elementai, tiesiogiai prikabinti ar pritvirtinti prie gaminio ir atliekantys pakuotės funkciją, yra pakuotė, išskyrus atvejus, kai jie yra gaminio sudedamoji dalis ir visos dalys yra skirtos kartu naudoti ir pašalinti (šiam kriterijui paaiškinti skirti pavyzdžiai pateikti šio įstatymo 1 priedo 3 p.).
Manome, kad absorbentas yra pirminę pakuotę sudarantis pakuotės komponentas, o gelinis maišelis – antrinę pakuotę sudarantis pakuotės komponentas. Šie pakuočių komponentai atitinka Pakuočių įstatymo 2 str. 21 d. nurodytas pakuotės funkcijas.
Vadovaujantis pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo taisyklių , patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. 348 „Dėl pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės) 1 priede pateiktu pakuočių ženklinimu, manome, kad Jūsų klausime nurodyta pakuotė BoPET/PE/EVOH/PE yra priskirtina PET pakuotės rūšiai.
Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 straipsnyje apibrėžta pakuočių sąvoka, o Įstatymo 1 priede pateikti Įstatymo 2 straipsnio 21 dalyje nurodytiems kriterijams paaiškinti skirti pavyzdžiai. Pagal Įstatymo 1 priedo 1.1.5. papunktį, ritiniai, vamzdeliai ir cilindrai, apvynioti lanksčia medžiaga (pvz., plastikine plėvele, aliuminio folija, popieriumi) yra pakuotė, išskyrus ritinius, vamzdelius ir cilindrus, kurie skirti naudoti gamybos įrangoje ir nenaudojami pateikiant produktą kaip pardavimo vienetą.
Atkreipiame dėmesį, kad Jūsų aprašomuoju atveju, mediniai būgnai yra atskiriama gaminio dalis, ji skirta gaminiui (medžiagai) laikyti ir apsaugoti visą jo gyvavimo laikotarpį ir gaminys (medžiaga), kurį įsivežate, nėra pašalinamas kartu su mediniu būgnu.
Įvertinus tai, kad išdėstyta ankščiau, pakuotė (mediniai būgnai), kurie yra importuojami kartu su gaminiu (kabeliais), pagal LR mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 2 straipsnio 2 dalį yra apmokestinamoji pakuotė.
Jei norite užduoti jums rūpimą klausimą, rašykite el. paštu info@pto.lt.